måndag 18 maj 2015

Sarvfiske med suprise

Hejsan hoppsan igen


Efter några dagars tid utan fiske på grund av väder och vind började man bli grymt sugen igen. Så när denna förargliga vind äntligen fick för sig att mojna av på södagskvällen kunde jag inte hålla mig längre.
Tog mitt pick och pack och åkte till Knektadammen för lite sarvmete.På plats var det bra förhållanden den vind som ännu var kom från rätt håll så jag hade i stort sett lä där jag satt.Snart var allt på plats och väntan kunde börja.Men efter en timme eller så med en massa pill men inget riktigt napp fick jag fundera om lite.
Jag bytte till en mindre krok och ändrade från maggot till majs.Och det visade sig vara melodin för natten.    
Ganska omgående kom så ett bra napp och snart var första fiske iland.En vacker sarv på 880g.
Denna skönhet följdes ganska snart upp med ännu en sarv på 940g.

Sjöns vackra guldtackor
Nu blev det lugnt en liten stund med bara lite pill.Men plötsligt napp igen.Mothugg och fisk på.Men vad var nu detta iallafall ingen sarv kände jag. Fisken simmade som besatt och for runt halva dammen.Snodde in sig i näckrosor och höll på.För att plötsligt ta full fart mot land där jag satt.Nu gick den fast bra i näckrosor och jag var övertygad om att den var förlorad.Men på nått sätt satt den kvar och jag kunde få den mot håven.
Och se på tusan en ruda satt där så fint på kroken.Och gladare skulle jag bli.Äntligen en ruda på över kilot låg nu på mattan.Och tillika nytt PB 1190g vägde den in på.Så nu var jag verkligen nöjd och glad
Årets första och största Ruda
Efter denna blev jag sittandes en stund till och lyckades få en sarv till i storleksordningen 4-5hg.
Passet fick avslutas med den vildaste braxen jag någonsin fått. En fisk strax under 2kg som for runt som galen och hoppade över vattnet. Aldrig innan fått en brax som varit så kul att drilla.
Lillsarven
Vildpanna till Braxen

Nä nöjd och glad packade jag så ihop. Uppnått ett mål för denna säsong ruda över kilot.
Detta får nog räknas som ett av mina bättre pass. Men hoppas på fler sånna här nätter.

Tack och hej för nu    Skitfiske önskar jag er alla


Inga kommentarer: