torsdag 19 februari 2015

Spontantur till isen igen

Hejsan hoppsan
 Hade inte tänkt fiska idag men fick ett ryck iallafall. Frugan skulle iväg på annat håll så vad tusan varför inte passa på. Hon körde mig till platsen som blev samma som föregående pass.Väl framm var det snabbt urlastat ur bilen och säga hejå och tack för taxin till frugan.Prylarna gick snabbt att få ut då jag kunde använd hålen från förra passet då de ej återfrusit.
Möjligen ännu blötare is idag
Kom dock snabbt på att jag glömt en viktig sak  broddar. Var verkligen hal is  men men fick gå ändå. Märkte förra passet att de verkade föredra något mindre mört här så jag riggade med både lite större och lite mindre mört.Timmarna rann iväg men inte ett fäll men märkte att det var mer aktivitet på den mindre mörten. Så efter några timmar flyttade jag ett spö och satte på mindre mört på allt. Fick några besök idag av nyfikna personer som kollade hur det gick för mig. Den ena hade visst fiskat en del i denna sjö och delgav mig tips på vart gäddan brukar stå  ska prövas nästa gång det bär hit.Frugan skulle komma runt 14 snåret så jag kollade klockan. När den var ganska exakt 13 kom så äntligen första fället men det slutade meed att mörten stals. Satte på ny mört men han knappt sätta mig innan fäll2 kom. Denna gång följde gäddan med upp till hålet för att sen kliva av. Jaja på med mört i igen.Fäll 3 kom bara minuter senare och denna gång kom den upp. En gynnare på ca 2 kg som fick följa med hem och bli middag. Smakade mums.innan klockan slagit 13:30 kom så fäll 4 och  efter en liten drill så kom den upp. Och se på tusan blev det inte nytt ispb igen 3860gram och 82 lång. Pigg som en mört simmade denna skönhet hem igen.
Fin madame i väldigt bra kondision
Efter denna trevliga halvtimme som gjorde dagen lyckad så var det dags att börja plocka ihop.Taxin kom på utsatt tid och snart hemma igen.

Tack och hej tills nästa gång.

 


Inga kommentarer: