måndag 18 januari 2016

Ny sjö och ny bekantskap

Hejsan

Ja nu har vintern oss i sitt grepp och med den har det äntligen blivigt en vinter med bra isar runt om i vårat land. Så då gäller det att passa på med ismetet denna metod som är så trevlig och rolig.
Så i söndags begav vi oss iväg till en för mig ny sjö . Där finns borre gädda och gös. Och det var framförallt gösen jag ville få då det är en art jag inte bockat av ännu. Med i sällskapet var oxå Tintin Magnus samt en ny bekantskap för mig Andreas. En mycket trevlig herre som aldrig provat ismete innan. Vi anlände till sjön precis när det började ljusna och packade ur bilarna för att sen försiktigt gå ut på isen. Vi blev till en början lite oroliga då det var fruset slask på isen men med borr och isbill kunde vi konstatera att isen trots det höll god kvalitet på 1-2dm.
Basecamp

Spö på plats
Dagen bjöd på helt ok väder med lite växlande molnighet nästan ingen vind. Men fisket däremot visade sig lite trögt. Dagen gick och trots nått fäll här och där kom ingen fisk upp. Några fäll var troligen gös men de var nog på kinkigt humör denna dag. Men Tintin bröt fisktorkan med en minisnipa. Och efter många timmars stiltje på mina spön fick jag så 2 fäll där jag på det ena landade en liten snipa med.
I brist på fisk är det gott med grillat.
Men det var nybörjaren på ismete som skulle få sista ordet denna dag. Dagens sista fäll kom på Andreas spö och efter flera fäll utan fisk satt där äntligen en på kroken. Så efter en kortare drill kunde han så landa en fin gädda på 4.22kg  ett nytt Pb för honom. Och Pb är alltid kul att få.
En nöjd fiskare med dagens största och sista fisk
Och trots hans ovana kring gädda hanterade han den med bravur och lärde sig gälgreppet snabbt.
Så trots avsaknad av gösen så var det en härlig dag på isen med trevligt sällskap. Men snart är det helg igen och då är nog chansen stor man sitter på nån is igen i väntan på den där stora. Mitt ispb behöver ju putsas lite  och jag vill så gärna lyckas fånga mig en gös.



Tack och hej för nu   Och var försiktiga på isarna och skitfiske önskas

Inga kommentarer: