onsdag 9 september 2015

Bra start på hösten

Hejsan

Ja som sagt nu är hösten här i all sin prakt.Vädret har verkligen varit bra precis som man vill ha på hösten.Har hunnit med 2 pass på 2 dagar nu. Igår gäddmete och idag abbormete. Igår hörde Fondan av sig och sa att det var bra förhållanden för gäddmete och han hade helt ok med betesfisk. Kollade med Tintin och han var ej sen att hänga på så vi begav oss mot kaxholmen.
Lite vind men fullt fiskbart
Förberedelse i action
 Fondan var redan i farten med lite mörtmete när vi kom så Tintin började göra ordning sina  prylar.Mitt spö var redan färdigt så jag fick snabbt ut en mört i böljan den blå. Så efter bara ca 10min  eller så drog mitt flöte iväg för att sen försvinna under ytan. Gav några sekunder till sen mothugg.
 Kände ganska snart att det var en ok gädda och när den så gjorde ett vacker hopp över ytan kände jag  att detta kunde vara nytt pb på gång. Gäddan var pigg och bjöd på bra kamp men med hjälp av tintin  låg hon snart i håven. Efter lite rispor i handen av gälbågarna så kunde hon krokas av och vägas.
 Yes det var nytt pb  5,4kg och 98cm lång.
5,4kg pigg höstgädda
Dags att få simma hem

Tyvär blev det inga fler gäddor denna gång då mörkret började lägga sig. Men som alltid ett trevligt pass i goda vänners sällskap. Och med nytt pb kan man ej klaga.

Så idag var det dags för borren. Fixade betesfisk sen mötte jag upp Tintin och Patrik vid västersjön.
Väntan på de randiga
Allt var som gjort för borre med bra väder och högtryck. Men var ganska segt. Första nappet fick jag men efter en kort drill gick den lös. Strax efter så krokade så Patrik en borre som landades.Den vägdes in på 420 gram nytt pb för Partik har jag för mig.Medans vi höll på med den borren fick så Tintin napp som även denna kom iland. Kommer ej ihåg exakt vikt men lite över 400gram var den iallafall.För min del hade jag på ytterligare 2 st men även dom klev av efter en kortare drill. Lite surt men men sånt är fisket.Kul att några fiskar kom upp iallafall. Men även detta ett härligt pass med trevligt sällskap i gott väder.




Tack ock hej för nu  och skitfiske på er

Inga kommentarer: