söndag 2 augusti 2015

Sutare mört och himlafenomen

Hej hopp

Så har då ännu en helg kommit mot sitt slut men lite fiske har det hunnits med.
På fredagskvällen blev det en tur till knektadammen med hopp om att nån ruda skulle vara på hugget.
Det var på tok för länge sedan de villa visa sig. Till en början var det ganska livlöst förutom vind och änder som såg till att flötet rörde på sig. Men efter nån timme så mojnar vinden och tecken på fisk visar sig.
Men som vanligt denna sommar är de väldigt pilliga. Men så plötslig kommer ett klockrent napp och till en början tror jag det är en karp. En sån megarusning men ganska snart tappade den orken och så fick en sutare syna håven.
Ca 2 kilo skönhet
Efter denna ville inget mer komma upp trots mycket aktivitet på platsen. Kul att min blandning funkar.
Fått sutare 2 pass på raken nu och denna gång såg jag ruda rulla i ytan.
Så på lördagen bestämde jag och Tintin oss för att försöka oss på mörten. Vi anlände till sjön strax innan solen gick ner. Skulle bli spännande och se om min blandning även funkar på mört.
Lägg till bildtext
Ganska snart fick jag så napp och upp kom en mört tyvär rätt liten. Nästa napp kom på Tintins spö. Ingen jätte men dock större än min. Men mäsket verkar ju funka iallafall. Men så efter lite pill och nått missat napp fick så Tintin upp en bättre mört som vägde in på 510 gram. Helt ok för mört.Denna kväll var de inte riktigt på gång. Men man får ju se annat som kan vara kul.
En månregnbåge
Denna fina bild på månregnbågen tog Tintin eller halo som det tydligen kallas. Tur man har en bra fotograf med sig ibland för det får jag säga att Tintin är. Var första gången jag såg detta himlafenomen.
Men så fick jag iallafall ett riktigt napp och upp kom en fin mört på 540gram.


De är i bra kondition och svalde betet med hull och hår. Hoppas på fint väder med ingen vind så man kan få till nått mer pass innan sommaren är över. Vore verkligen så kul att lura upp en 8hg mört.


Tack och hej för nu  Och skitfiske på er

Inga kommentarer: