torsdag 16 juni 2016

Jakten på rudan går vidare

Hejsan igen

Det har blivigt ett gäng pass sen senaste inlägget och har i stort sätt bara kört mete efter rudan.
Metoden jag kört med är lyftmetoden en väldigt precis och nappkänslig metod perfekt för rudan men även andra arter av vitfisk som äter på botten är lätt att få på den.
Man blyar ner så pass att flötet precis flyter sen sätter man ett lite bly närmast kroken så det precis sjunker. Sen justerar man djupet med flötesstopp så man ser lite av flötet. På detta sätt ser man även de mest försiktiga pill och kan då vara beredd på det riktiga nappet. Namnet har det fått av att många gånger när fisken nappar lyfter flötet sig rakt upp. Men det är oxå vanligt med "vanliga" napp att flötet dyker under ytan. Vid mete efter ruda brukar jag börja med att mäska upp med lite breamcrack
från http://swedbait.se/  efter det loosefeedar jag lite och ofta med vad jag har på kroken som är av strl 8-6  oftast räka el majs. Men så här långt har tyvär rudan uteblivigt tots alla tecken i skyn att de är på plats. Men så är rudan kan vara väldigt svårflörtad men men skam den som ger sig snart sitter den där. Men fisk har jag trots allt fått och mestadels sutare. Och det ska jag ej klaga på då de är en vansinigt rolig fisk att få. Dessa rödögda kraftpaket som gör allt för att simma in i nått.
Så här kommer nu lite bilder från senaste tidens fiske.
årets absolut minsta
En av få hanar
Så spännande när det bubblar kring flötet
Tintin kan han med
I väntan på napp kan man ju studera naturlivet. Här en sothöna med unge

Stor paddel där bak


 Tack och hej för denna gång Och skitfiske på er alla



Inga kommentarer: