onsdag 18 maj 2016

Gäddmete med lite tvist

Hej hå.

På tisdagen blev det ett oplanerat gäddmetepass ute hos Fondan vilket kändes kul.
Vädret var bra och kanske äntligen skulle det vara dags att få sig nån gädda igen då det var ett tag sen sist. Anders satt redan på bryggan och försökte få upp lite mört då jag kom men mörten var som bortblåst. Tur då att han hade några kvar i sumpen och ganska snart hade jag fått ut en mört i det blå.
Jag hade riggat med 1st cirkelkrok och hoppades på att få prova om det skulle funka. Och det visade sig att det inte gjorde så bra. Efter nån timme eller två hade jag haft 3 napp men inte ens varit i närheten att kroka nån fisk. Så jag gav upp den iden och tacklade om till 2st 3krok. Första fisken att komma upp var en gädda på ca 3kg som Anders lurade upp. Men då det började tryta på betesfisk provade Anders lite kastnät och fick upp några småmörtar som han skulle prova meta borre med. Och en borre på 2-3hg kom oxå upp. Denna borre fick då agera bete för mig och det visade sig vara ett lyckodrag. Efter bara 10-15 fick jag så äntligen ett napp. Nu hör det till saken att jag pga tidigare linbrott och sånt hade väldigt lite flätlina kvar på spolen och lathet har hindrat mig från att spola på ny. Så mitt i mothugget gick linan där den var skarvad med nylonlinan jag har i botten. Men på nått mirakulöst sätt slog linan knut på sig själv och fastnade i toppöglan.Så först kunde jag drilla lite med spöet men fick sen gå över till att drilla in resten för hand. Vilket var en ny upplevelse för mig.
Men efter en del fipplande och donande kunde så fisken landas. Och det visade sig vara en helt ok fisk som var exakt 100cm lång och 7,1kg tung.
PB i handdrillad fisk
Lärde mig läxan så nu är det ny lina på rullen som ska räcka och bli över. Efter denna fisk var det bara för mig att packa ihop. Anders provade lite mete efter borre men det gav inget. Och då det var jobbdag dan efter var det ju dags att bege sig hemåt. Men skönt att äntligen ha lite flyt med sig i fisket och slippa bomma. Nu hoppas jag på lite värme igen så man kan börja få lite ruda och sutare på kroken.


Tack och hej för nu Och tills nästa gång skitfiske på er

Inga kommentarer: