söndag 26 mars 2017

Fiske vårsol och Pb



Hej på er där ute alla fisketokar.

Så har då ännu en helg kommit till sitt slut.Och en sån helg det har varit rent vädermässigt. Sol värme och fågelkvitter och då är det nästan omöjligt att inte åka och fiska. Då både jag och Tintin var fria på fredagen så drog vi och fiskade vid en av våra favoritplatser.Nämligen Huskvarnaån där det är ganska så artrikt och även en och annan i bra storlek.Metoden är som vi brukar köra där nämligen feedermete med swedbaits mäsk i korgen och majs/maggot på kroken,
Tintin i fisketagen
Nått mängdfiske hade vi inte räknat med då det ännu är kyligt i vattnet men nått skulle vi väl kunna lura upp. Men det var segt och det enda som hände till en början var att en gädda misstog min feederkorg för mat och snodde den då jag vevade in för omkast. Jaja sånt som hände rigga om och ut igen.Nått pill hade vi annars rätt dött och jag skulle veva in och kasta om då jag kände det som jag hade fastnat i botten. Men sakta började jag veva in och var till en början säker på att det var en gren eller nått. Men då "grenen" började göra motstånd innsåg jag att det faktiskt var en fisk och troligen en helt ok en. Mysko då jag faktiskt inte märkt nått napp alls men vad gör det. Fisken kändes tung och braxig men bjöd med braxenmått på bra motstånd.Och till slut så kom den i håven och vi insåg att den var fin. I våra trakter är vi inte så vana vid stor braxen. Det visade sig vara en fin fisk på hela 3320g och 64cm så gamla pb rök ordentligt.
Fina fisken
Nöjd och glad fortsatte vi fiskandet men det ville inte riktigt lossna. Jag lyckades få en helt ok Sarv men inget mer ville komma och hälsa på .Men när vädret är så här bra och sällskapet lika så då gör det inte så mycket.

En riktigt vacker fisk
Lördagen gick och var ockuperat av annat men så kom söndagen. Och på morgonkvisten satt vi så där igen jag och Tintin. Ganska snart efter utkast hade Tintin pill. Verkade ju lovande.Och kort därefter hade jag ett riktigt ordentligt napp och fisk fast. Kändes inte braxigt denna gång men ändå helt ok fisk.Och mycket riktigt inte braxen utan Sarv och en riktigt fin en. En ärrad gammal krigare i bra storlek. Och se på tusan årets första över kilot vart landad 1100g för att vara exakt.

Guldglans i vårsolen
Men även denna dag var de lite sega.Behövs nog lite mer värme för att de ska bli riktigt på gång.Och detta pass blev inte så långdraget då Tintin blev lite dålig så vi fick bryta. Men vi hann iallafall med att få oss varsin braxen till.Så vi fick bägge fisk denna gång så helt klart ett steg i rätt riktning
En glad men lite bakis fiskare
                                  Liten men naggande slemmig                                   


Nu blir det längre dagar och förhoppningsvis varmare så man kan fiska längre tid på dygnet.Och snart sitter man där i mörkret och svär över knott och mygg i jakten på ruda sutare och stor mört.Och man bara fullkomligt älskar det man gör.

Tack och hej för denna gång.  Och skitfiske önskar jag er alla

Inga kommentarer: